Upišite se u registar “Ne zovi” i riješite se neželjenih poziva

Ima li išta dosadnije i bezobraznije od svakodnevnih poziva raznih tvrtki koje su odlučile ponuditi vam svoje proizvode putem telefona, od toga da vas zovu u bilo koje doba dana, pa čak i u večernjim satima, do toga da se dosadnih telefonskih promotora vrlo teško riješiti ukoliko im odmah ne spustite slušalicu.

Što je najgore, nekima su takvi pozivi češći nego drugima, jer zbog nekog razloga njihov je broj zapamćen u više call centara i redovito se zove kod svake nove promidžbe ili trgovačke ponude.

Od ove godine možete se riješiti dosadnih poziva i telefonske ponude raznoraznih promotivnih večera, povoljnih jastuka i posteljine, novog paketa osiguranja i slično, jer je Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) uvela tzv. registar “Ne zovi”, u koji se možete prijaviti i osigurati se od neželjenih poziva.

Zabrana poziva

Kad se jednom upišete u potrošački registar “Ne zovi”, trgovci imaju obavezu sve prijavljene iz registra izbrisati iz svojih pozivnih lista i ne smiju vam slati poruke niti vas zvati radi ponude svojih proizvoda. U suprotnom plaćaju nemale kazne, u rasponu od 10 do čak 100 tisuća kuna, što zasigurno nitko od njih neće riskirati.

Uz blokadu dosadnih poziva i poruka, registar “Ne zovi” izuzetno je bitan i za zaštitu starijih osoba, koji su posebice osjetljivi na ovakve ponude i vrlo često se daju nagovoriti na kupnju robe koja im ne treba i radi koje im bude ugrožena egzistencija.

Ovih dana Ministarstvo gospodarstva je na temelju Zakona o zaštiti potrošača donijelo i Pravilnik o registru “Ne zovi”, kojim se detaljno uređuju ovaj sustav i prava potrošača koji se odluče upisati u registar. Pravilnikom se propisuje obavezni sadržaj i način vođenja registra potrošača koji više ne žele primati pozive i poruke u okviru promidžbe te prodaje putem telefona.

Pravilnik određuje korisnika kao potrošača kojem je operater javne govorne usluge dodijelio telefonski broj i s kojim ima sklopljen pretplatnički ugovor ili se nalazi u korisničkom odnosu unaprijed plaćene usluge. Obveznik upisa u registar je operater, a sam registar i sve vezano uz njega vodi HAKOM, te se na njihovim stranicama registar može pregledati i preuzeti podatke s njega.

Kako se prijaviti

Da bi se upisali u registar “Ne zovi” i riješili se dosadnih promidžbenih poruka, svojem operateru morate poslati pismeni zahtjev putem posebnog obrasca, a predati ga možete osobno, putem pošte ili pak preko elektroničke pošte, ali u posljednjem slučaju e-mail mora biti provjeren i registriran kod vašeg operatera.

Operateru dostavljate sljedeće podatke - vaše ime i prezime, telefonski broj koji želite upisati u registar, OIB, te broj osobne iskaznice, a operater s vašim podacima mora postupati u skladu sa regulama o zaštiti osobnih podataka. Vaš zahtjev rezultirat će uvrštanjem u registar “Ne zovi” već u roku tjedan dana od zaprimanja zahtjeva, a u isto vrijeme i neželjeni pozivi trgovaca i promotora moraju prestati.

Također je pozitivno da se promjenom operatera vaš status u registru ne mijenja ukoliko ste zadržali isti broj, odnosno to znači da ne morate ponovno za isti broj ponavljati postupak.

Osim registra “Ne zovi”, HAKOM je uveo i brojna nova pravila, koja bi trebala poboljšati poziciju potrošača, a također su na snagu stupila sredinom ove godine. Tako primjerice kvarove na opremi koju vam, daju na korištenje, poput modema za pristup internetu, operateri moraju popraviti u najviše pet dana. Time se izbjegavaju situacije da potrošači ostanu bez usluge i po nekoliko mjeseci, beskrajno se natežući s operatorom i njegovim serviserima. Ukoliko vam operater ne popravi kvar na uređaju, imate pravo raskinuti ugovor bez plaćanja naknade za prijevremeni raskid, dodatak kojim su se operateri dosad osiguravali od raskida ugovora. Također, ukoliko dođe do kvara i zbog istog nemate pristup uslugama, operater vam mora ponuditi smanjenje računa ili neki drugi vid obeštećenja, no taj dio počinje se primjenjivati tek od siječnja sljedeće godine.

Još jedna od dobrih novosti za potrošače je i obaveza operatera osigurati najmanje 70 posto maksimalno ugovorene brzine širokopojasnog pristupa internetu. Također je dobra vijest i preciziranje obaveza operatera za prodaju preko telefona i interneta, odnosno izvan poslovnih prostora trgovca, jer će sad ponude biti ujednačene i sa svim potrebnim podacima, čime se izbjegava zavaravanje potrošača i davanje nepotpunih informacija.

Uz ove, HAKOM je uveo i niz drugih promjena u odnosu operatera i korisnika, čime se zasigurno popravlja status hrvatskog potrošača i približava ga se uvjetima kakve imaju potrošači u razvijenim zemljama Europske unije.


Kako se izbrisati iz imenika

Mnogi korisnici telefonskih usluga iznenađeni su, pa i šokirani, lakoćom dostupnosti njihovih podataka putem interneta, pa se internetski imenici često vežu i na druge internetske servise, te korisnika imenom i prezimenom često pokazuju na karti, što se mnogima ne sviđa previše. Uz imenik vašeg operatera, ti podaci se mogu naći i na drugoj adresi, jer je HAKOM 2010. godine dodijelio pravo svojevrsnog univerzalnog telefonskog imenika tvrtci Imenik d.o.o., kojoj su svi operateri na dnevnoj osnovi dužni dostavljati podatke o brojevima svojih korisnika i eventualne promjene. Ukoliko ne želite da se vaš broj i ostali podaci nalaze na imenicima operatera ili ovom univerzalnom imeniku, zatražite od svojeg operatera tzv. utajenje brojeva koje koristite te će vaši podaci u kratkom roku postati nedostupni.

Komentari

Najnovije

Iz ove kategorije

Zadnje komentirano