Što je zdravije - krumpir ili batat?

Jeste li vi od onih koji imaju dvojbu oko toga trebaju li koristiti krumpir ili se prebaciti na batat, odnosno slatki krumpir? Ako jeste, onda će vam informacije koje donosimo u ovom tekstu biti i više nego korisne.

Naime, vrlo često su se vodili razgovori o tome koja je od ovih dviju namirnica zdravija, posebice netom nakon pojave batata u našim krajevima. Veliki upitnici iznad glava domaćica nisu bili iznenađenje jer je trebalo vremena dok se batat kao namirnica nije uvriježio u upotrebi.

Dakako, oko toga najviše su raspravljali nutricionisti pa su neki od njih batat proglasili i superhranom.

S druge strane, običan se krumpir sve više etiketirao kao nezdrava namirnica zbog obilja ugljikohidrata, visokog glikemijskog indeksa i veće kalorijske vrijednosti.

No, dok se nutricionisti i dalje kose u svojim mišljenjima oko toga koja je namirnica zdravija, valja reći kako obje sadrže važne nutrijente koji su organizmu potrebni za zdravlje. Također, obje namirnice možete jesti u sklopu uravnotežene dijete i uz njih biti vitki i zdravi.

Iako se popularno naziva "slatki krumpir", batat je zapravo tek daleki rođak običnog krumpira.

Običan ili pravi krumpir (Solanum tuberosum) pripada porodici Solanaceae, srodnoj rajčicama, paprici i patlidžanu. Batat (Ipomoea batatas) član je porodice Convolvulaceae. Iako su botanički različiti, i krumpir i batat potječu iz Srednje i Južne Amerike.

Jeste li znali da postoji oko 4.000 vrsta krumpira i oko 5.000 batata koji se uzgajaju širom svijeta? Obje namirnice rastu u raznim bojama, od bijele preko narančaste do ljubičaste. No, u mnogo pogleda krumpir i batat imaju slične nutritivne vrijednosti, no u nekima se razlikuju.

Glikemijski indeks

Običan krumpir ima viši glikemijski indeks nego batat. Pečeni batat ima GI 94, dok pečeni običan krumpir ima - 111. Međutim glikemijsko punjenje pečenog batata je 42, a krumpira - samo 33. Važni su ovo podaci za dijabetičare, koji moraju kontrolirati šećer u krvi. Glikemijski indeks je mjera brzine kojom šećer u krvi raste nakon konzumiranja određene namirnice.

Nutritivna vrijednost

Porcija od 100 grama batata sadrži 90 kalorija, a ista količina običnog krumpira - 93 kalorije, tako da u ovom pogledu batat je tek malo bolji od krumpira. Batat i običan krumpir u sebi skoro nemaju masnoća i posjeduju iste količine bjelančevina i ugljikohidrata. Udio ugljikohidrata u batatu i običnom krumpiru je 21 grama na 100 grama svake namirnice.

Vlakna

Batat tek neznatno nadmašuje krumpir u količini vlakana. 100 grama batata sadrži 3,3 g vlakana, a ista količina običnog krumpira - 2,2 g. Prehrana bogata vlaknima povezana je s nižom stopom raka debelog crijeva, bolesti srca i zatvora. Vlakna poboljšavaju probavu, smanjuju osjećaj gladi i snižavaju kolesterol u krvi.

Vitamini i minerali

Obje namirnice su bogate vitaminima A, E i C - antioksidansima koji sprečavaju oštećenja koja nastaju uslijed djelovanja slobodnih radikala u tijelu.

Batat sadrži nešto više važnih vitamina nego krumpir. 100 grama batata sadrži 20 mg vitamina C, 6 mcg folne kiseline i 19.200 IU vitamina A.

Istovremeno, sto grama običnog krumpira posjeduje 9,6 mg vitamina C, 28 mcg folne kiseline (znatno više nego batat) i samo 1 IU vitamina A.

Običan krumpir je bolji izvor željeza i kalija. Sto grama običnog krumpira donosi 1,1 mg željeza i 535 mg kalija, a ista količina batata 0,7 mg željeza i 435 mg kalija.

Kalcij, mineral važan za zdravlje kostiju, nalazi se u batatu u većim količinama nego u krumpiru.

Porcija od sto grama batata sadrži 28 mg kalcija, a ista količina običnog krumpira 10 mg.

I batat i krumpir puni su poželjnih fitonutrijenata, kao što su polifenoli, alfa-lipoinska kiselina, selen, likopen i mnogi drugi.

Komentari