Razglednice i majice grafičkih dizajnera suveniri najdražeg grada

Forum, Morske orgulje, Pozdrav Suncu, Foša, Bedemi, Stomorica, Pet i Tri bunara. Naravno i sv. Donat. I Kalelarga, i katedrala sv. Stošije i…

Ma sigurno smo nešto zaboravili, toliko lijepih prizora i prekrasnih lokacija na toliko malo prostora ima rijetko tko, ali ima - Zadar.

Učionica i ulica

“Prije dvije godine pisali ste o projektu Visit me again, love Zadar koji sam provela s učenicima Škole primijenjene umjetnosti i dizajna. I sada smo opet 'nastupili', izradili smo majice u kojima smo se šetali po centru i dijelili razglednice s motivima grada. Njih su također napravili đaci” - radosnog tona bila je interpretirana pristigla poruka.

Poziv prof. Mirne Oštarić Kerr, nastavnice u ŠPUD-u, predmeta Grafička tehnika. I začetnice, voditeljice, zanimljivog projekta kojega je sama osmislila u sklopu obveznog kurikuluma. Ideja je lagano sazrijevala i - uvelike se realizira.

U povodu Dana grada Zadra i tijekom Adventa 2015., srednjoškolci maturanti iz Perivoja Vladimira Nazora podijelili su nekoliko stotina - vizitki, sugrađanima i brojnim posjetiteljima.

“Beautiful, schöne, krásný, smukke, ilus, beau, bello, bela”.

Epiteti su se i domaćih i turista s različitih strana planeta redali, jedan za drugim, i za motiv i za atraktivan uradak.

“Držala sam tada, držim i danas, kako općenito u našem gradu manjka više umjetničkih akcija, napose kvalitetna neposredna kontakta s publikom, posebno na otvorenom, izložbi, art-susreta i kulturnih zbivanja. Ljeti kako-tako, ali ne sviđa mi se što živi samo ta dva-tri mjeseca, a ostatak i na tom planu uglavnom - preživljava. Netko poput Zadra mora biti i razvijeniji i napredniji na tim područjima. Mediteranskiji i europskiji, kao podjednako stari i suvremeni jadranski centar” - otkrila nam je mlada mentorica.

Financijski faktori su otežavajući, no umjetnost nije naročito zahtjevna. Ne traži mnogo, osim biti kreativan i dozvoliti da se nešto kreativno događa.

“Nužne su promjene, a kako svijet ostaje na mladim ljudima, pa onda i ovaj dio gdje živimo, htjela sam u tom smjeru utjecati u radu s đacima. Uvući učenike u tu priču, u njihovom kreativnom odrastanju potaknuti na kreativno razmišljanje i samostalan rad. Da promišljaju na taj način o svojem gradu, i da taj grad počne konačno disati drugačijim plućima. Oni imaju priliku napraviti taj korak” - upoznala nas je nastavnica.

Pod njenim stručnim nadzorom, neki novi maturanti su u 2017. opet osmislili i uspješno proveli projekt zanimljiva naziva. Nerijetko vidimo turiste po Poluotoku, podno Muraja, u Varoši, na Vruljici, kako fotografiraju predivan dalmatinski grad. Kupuju razne suvenire i razglednice da bi sa sobom odnijeli poneku uspomenu na njega.

Nakana je upravo tu uspomenu učiniti još ljepšom i bogatijom, a zamisao da se Zadar predstavi poput fizičke osobe i na ulici u interakciji đaka izvan učionica i šetača, poruči svojim posjetiteljima da ga posjete iznova. Učenici koji žive u tom gradu, tu ostvaruju uspomene i idu u školu, na svoj način su željeli svojim sugrađanima i turistima prikazati njima najdraža mjesta.

“Nakon posjetnica, crteža i grafika, ovog puta smo realizirali majice i razglednice, svake godine uvrstim projekt u školski kurikulum s time da ponekad stignemo više, a ponekad manje planirano i realizirati. Na dosta različitih zbivanja pokušavam sudjelovati s djecom, na izložbama, natjecanjima, tako i projektima, ne zadržavamo se predugo na istoj temi. Minule kalendarske, odnosno tekuće pedagoške godine uz odobreno financiranje Grada Zadra odlučili smo otisnuti majice s nama poznatim i dragim motivima. U susret nam je izašla tiskara Studio Star i omogućila tiskanje različitih motiva po nama pristupačnim cijenama na čemu im hvala” - tvrdi profesorica.

Učenici četvrtih razreda su na predmetu grafičkih tehnika koje ona predaje izradili 12 likovnih tema apliciranih i na majicama i na razglednicama. Većinom crno-bijelih ili sivih, osim motiva s crvenim srcem u kojemu je iscrtan tlocrt Poluotoka. Svaki učenik je izabrao dio Zadra ili detalj u Zadru, i zatim samostalno izradio ilustraciju prema vlastitim zamislima. Baš svi su se potrudili i bili jako sretni kada su vidjeli svoje djelo primijenjeno na predmetu koji mogu opipati, upotrijebiti i sačuvati kao podsjetnik na školske dane i odlično obavljen školski rad.

“Izašli smo na koncu na ulice Zadra. Đaci su ponosno na sebi nosili svoju majicu i dijelili prolaznicima razglednice s najraznovrsnijim motivima. Reakcije ljudi su bile šarolike, haha. Na to smo navikli, dosta njih se suzdržavalo primiti nešto bez obzira što je besplatno i što to nude učenici, ali isto tako bilo je puno oduševljenja i pohvala. Prilazili su nam mnogi, htjeli čuti koja je pozadina toga. Kada su saznali, redom su nam čestitali, podržavali nas. Naši školarci su dobili pak vrijedno iskustvo, suočili se s nečim vanjskim što ih čeka kada napuste ‘gnijezdo’- školu, i uvidjeli da nije nimalo lako prezentirati vlastiti uradak. U Gradskoj knjižnici su nas naročito lijepo ugostili i dogovorili smo izložbu radova u siječnju, od 15. do 27. siječnja 2018. u njihovim prostorima. Pogledali smo postav u Arheološkom muzeju, fotografirali se i onda počastili čajem i statkišima za lijepo druženje s kompletno realiziranim radom od početka skice do završnog dijela, gotovog proizvoda. Đaci su usvojili dosta znanja iz različitih područja i ponudili Zadru novi suvenir koji je uostalom i bio temeljni cilj projekta. Vrlo sam zadovoljna” - naglašava ponosna mentorica.

Magdalena Mudronja, Karla Jurjević, Martina Vukša, Jošua Santini, Mislav Klanac, Rafael Šejić, Luka Glavan, Paula Grgić, Luce Storić, Ira Miočev, Margareta Šimić i Francesca Castiglia samostalno su nekoliko tjedana crtali i dizajnirali različite autohtone motive, od onih standardnih i uobičajenih, preko skulptura Špire Brusine ispred Sveučilišta, mosta, ali i opuštenog ispijanja kave uz kolač s višnjom maraskom na Kolovarama.

U stvari ono što bi oni željeli da svi znaju o njihovom gradu, postavili su to kao brend na majicama i razglednicama, svojevrsnim mini-suvenirima. Onima inspiriranim lokalnim kulturnim, povijesnim i geografskim posebnostima koji će kao autentična vizualna dosjetka ispuniti očekivanja zahtjevnijih turista, viših kriterija nego li posjetitelja iz prošlih vremena masovnog turizma. Razglednice su, tvrde nam poštari, već otputovale diljem meridijana i paralela, majice su odavno istaknute u krupnom planu brojnih fotografija gostiju iz Europe, Južne Amerike, Azije, SAD-a, na njihovim Facebook profilima…

Mašta i publika

Đaci su s pregršt ideja bili izuzetno zainteresirani, motivirani sudjelovati, dali su si zaigrani truda, mašti na volju, pokazali su smisao za koristan kreativan i zaista izuzetan, kvalitetan rad. Umjetnički uradak nisu pritom stavili u zatvoreni prostor, izložili kao statičan postav, nego su svoju umjetnost dali čovjeku u ruke, nudeći umjetnost i pristupajući publici, a ne da publika dolazi umjetnosti i autorima. Naravno, svjesni kako će tako daleko više ljudi vidjeti nešto što će ih možda zainteresirati da se zaljube u to nešto u što su se i oni sami zaljubili kao žitelji najdražeg im grada. Nešto zbog čega će turisti poželjeti ne samo sa sobom ponijeti kao uspomenu komadić Donatova metropolisa, već se i ponovno vratiti u njega. Visit me again, love Zadar.


Kreativan pomak

Projekt u zamahu dakako ne kani stati, naprotiv, planira se širiti, u tom smislu je i potaknuta suradnja s nadležnim tijelima i resornim institucijama. Privlačni i prikladni suveniri na najraznolikijim uporabnim predmetima namjeravaju se i dijeliti u različitim prigodama, u više navrata. Tek da znate, ukoliko vas cure i mladići školarci uskoro ili narednih mjeseci presretnu na Narodnom trgu, tržnici, rivi, ulicama i kaletama. I zamole da preuzmete mali papirnati, keramički, tekstilni primjerak - nečega. Nisu u pitanju reklamni primjerci dućana, kafića, butika...

Komentari

Najnovije

Iz ove kategorije

Zadnje komentirano