Kinezi dokapitalizirali Luku Zadar d.d.

Dokapitalizacija Luke Zadar d.d. vrijedna oko 50 milijuna kuna od strane kineskih investitora pri kraju je, a još jedino preostaje čekati transfer novca za koji treba poprilično vremena zbog zaoštrenih pravila Europske unije o stranim investicijama.

Kako nam kaže predsjednik Kinesko-jugoistočne europske poslovne asocijacije (CSEBA) Mario Rendulić, za otprilike mjesec dana koliko treba za transfer sredstava, Luka Zadar d.d. konačno će krenuti u nove investicije, zapošljavanja i povećanje prometa, kojim će zadarska luka i operativno postati dio globalnog projekta Pomorskog puta svile.

Komplicirani transfer

Na pitanje zašto je potrebno toliko vremena za naizgled jednostavan transfer sredstava za dokapitalizaciju Luke Zadar, Rendulić odgovara kako je to postao problem za sve kineske investitore u Europsku uniju.

"Trenutno se radi na transferu novca iz Kine, a to je procedura koja nažalost traje, jer je to zadnjih godinu dana pod strogom kontrolom i nema brze procedure kojom bi novac stigao do Hrvatske. Upravo maloprije sam razgovarao s njihovim odvjetnicima i Upravnim odborom, potvrdili su mi da će unutar zakonskog roka ispuniti sve što su potpisali i već idući mjesec će i fizički sve biti plaćeno. Komplicirana je procedura i to nije nikakva izlika, jer sve kineske kompanije imaju problema s investicijama u Europu." - kazao nam je Rendulić.

Problem s kineskim investicijama u Europsku uniju javio se još prošle godine, inicijativom predsjednika Europske komisije Jean-Claude Junckera da se pojača nadzor nad stranim investicijama u EU. Konkretno, to se odnosi na značajan porast kineskih investicija u europske tvrtke, od hotela do visoke tehnologije, koje su u Uniji izazvale pozornost i zabrinutost.

"Mi nismo naivni prema slobodnoj trgovini i Europa mora uvijek braniti svoje strateške interese. Ako strano državno poduzeće želi kupiti europsku luku, dio naše energetske infrastrukture ili tvrtku obrambene tehnologije, to bi se trebalo dogoditi samo s transparentnošću, proučavanjem i raspravom." - poručio je tada Juncker. Kina je odmah potom izrazila zabrinutost zbog takve politike, a glasnogovornik kineskog ministarstva vanjskih poslova Lu Kang izjavio je kako je EU dugo vremena promicala slobodu trgovine i olakšavanje ulaganja, što je donijelo stvarne koristi europskim narodima.

"Otvoreno svjetsko gospodarstvo u interesu je svih i to je nezaustavljiv trend. Zatvaranje vrata neće postići trajni razvoj i gubici će nadvladati dobitke ako se ljudi pribjegnu protekcionističkoj trgovinskoj politici za kratkoročne interese". - kazao je Lu Kang.

Upravo zbog Junckerove inicijative u Europskoj uniji pojačan je nadzor stranih investicija u strateške sektore poput energije, prometne infrastrukture, telekomunikacija i slično, a investicija u Luku Zadar zbog toga je otežana u dijelu koji se tiče transfera novca za dokapitalizaciju.

Pomorski put svile

Nakon što novac sjedne na račun Luke Zadar i dokapitalizacija time bude konačna, slijede investicije u lučku infrastrukturu, zaposlenja i planove za povećanje prometa.

"Sigurno da će Luka odmah ispoštovati dogovor koji imaju za isporuku glavne dizalice, planira se uređenje okoliša, uređenje skladišta i odmah po završetku transfera zaposliti će u startu 20 ljudi, a kasnije još i više. To je kineski investitor odmah tražio kako bi se poboljšala usluga, ali isto tako traže i novu opremu, od viljuškara do manipulacijske opreme za skladišta i prihvat tereta." - kaže nam Rendulić te dodaje kako to nije i jedina investicija koja se planira na zadarskom području.

Naime, isti investitori već su više puta iskazali interes za revitalizacijom željezničke pruge Zadar-Knin i o tome bi uskoro trebali razgovarati i s predstavnicima Vlade RH.

"Za tu investiciju su mi više puta napomenuli kako su zainteresirani i kako im je bitna, jer ako im pruga ne funkcionira kako spada, ne mogu izvući iz luke teret u kapacitetu koji planiraju. Uskoro bi o tome trebali razgovarati s Vladom i predložili su da se organizira neki savjetodavni tim, a spremni su čak i to platiti ako organiziramo stručnjake s naše strane. Znači da im je to ozbiljan plan, Luka Zadar je unutar inicijative Pomorskog puta svile i zato im to jest prioritet. Što se tiče prometa, već su obavili i razgovore s lukama u Kini koje trenutno rade preko Rotterdama i drugih sjevernomorskih luka da bi se dio tereta prebacio na Luku Zadar. Također, znate da kineska državna kompanija COSCO Shipping ima svoju luku u Grčkoj i tu su bili također na nekim pregovorima da bi COSCO jedan dio prometa prebacio preko zadarske luke. Čim i službeno postanu većinski dioničari s više od 70 posto udjela, planiraju dovesti i jednog od menadžera iz Kine, koji bi bio u kontaktu s kineskim transporterima da ubrzaju promet kineske robe i da se već ove godine počne operativno raditi sa što većim kapacitetom." - zaključio je na kraju Rendulić i dodao kako je ovo prva konkretna investicija, a uz već poznate Krapinske toplice koje možemo gledati kao nekakav hotelijerski biznis, ovo je svakako prva investicija u gospodarstvo i prometnu infrastrukturu.

Komentari

Najnovije

Iz ove kategorije

Zadnje komentirano